Jaargang 39, nummer 3/4
Inhoud
-
14
Oorlog
Leidt ons denken tot strijd of tot verbinding? ‘Strijd om het bestaan’ of ‘wederzijds hulpbetoon’? Darwin? Kropotkin? Steiner? Over liefde, broederschap, oorlog en vrede. - 25 Het gevoel van wederzijdse hulp
-
26
Associatieve economie: utopie of actuele opgave?
In de economie geldt: associëren werkt beter dan concurreren. Economie ís verbinding. Associatieve economie is geen utopie. -
31
Grondeigendom: een cruciaal punt
Een interview met Natasha Hulst (Grond van Bestaan en Voedselpark Amsterdam) -
36
Hier wordt de grond onverkoopbaar gemaakt, in vijf stappen: Hof van Moeder Aarde
Waarom het voor de aarde en toekomstige generaties belangrijk en urgent is om grond uit de sfeer van het privé-bezit te halen en onverkoopbaar te maken. -
44
Auryn: een gesubsidieerde en toch vrije Vrijeschool
De grenzen opzoeken. Kan een school de ruimte veroveren om in vrijheid te werken én gesubsidieerd zijn? Het Vrije Leerkrachten College Auryn in Zutphen probeert het! -
54
Onderwijs en driegeleding
Lees artikel
En verder Harrie Salman bespreekt het boek van Philip Bakker: In school we trust); de afscheidsrede van Dieter Brüll; het Voorwoord uit De Oekraïne-oorlog van Arjen Nijeboer - en meer.